Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Пет варианта за тунел под Петрохан
Източник: в. "24 часа" 10:25 / 02.02.2017 Отпечатай Изпрати
©
Крайно време е да започне да се работи по тунела под Петрохан, защото от възлагането на идеен проект до първата копка ще минат между 7 и 10 г. Това казва пътният експерт Ясен Ишев, който е бивш зам.- шеф на агенция "Пътища". Дълги години е работил по пътни програми и проекти в министерството на транспорта, автор е на сборник "Пътищата на България". 

Идеята за бързото преминаване на Стара планина при Петрохан е от 40, че и от 50 г., на по-голяма възраст е само идеята за тунела под Шипка - над 100 г. Пет варианта за тунел под Петрохан са разработвани през годините. Основните са три, а останалите два са за малки тунели. Най-интересният и най-ефективният вариант е 9,2 км тунел под планината. Той е на най-малка надморска височина - 1060 м. 

Сега, за да минат през Петрохан, колите катерят над 1400 м по завои и второкласен път. Според изчисленията дългият тунел с модерен скоростен път от Монтана до София ще струва 450 млн. евро. Тунелът започва на 41 км от Монтана, заобикаля Благово, Боровци, Комарово, Берковица, излиза след с. Гинци. А скоростното шосе заобикаля Костинброд и излиза на околовръстното шосе на София. Вторият вариант е 7 км тунел, той е на по-голяма височина -1100 м, прогнозната му стойност е 320 млн. евро.

Началото му е след Берковица, а краят му преди с. Гинци. Третата разработка предвижда тунел от 3 км, който е на 1220 км надморска височина, а изграждането му би струвало 180 млн. евро. Според Ишев дългият 9 км тунел е много скъп. Добро съчетание на ефективност и цена има при проекта за 7-километрово съоръжение. Бързото трасе от Видин до София и оттам към Гърция е ефективно. 

То е по направлението на трансевропейския коридор №4, но този проект в последните години остава на заден план. Сега за България приоритетни са оста Ориент-Източносредиземноморска, както и оста Рейн-Дунав. При актуалната ос Ориент-Източносредиземноморска, която започва от Германия, минава през България и свършва в Кипър, Петрохан се заобикаля. 

Приоритет е пътят Видин-Монтана-Враца-Ботевград и по магистрала "Хемус". Според Ишев обаче с тунела под Петрохан се съкращават 50 км от Монтана до околовръстния път на София. Сега разстоянието е 160 км, ще стане 108 км, което е 35% по-малко. Какви са още ползите: - съкращава се времето за пътуване с 45 мин; - свиват се транспортни и експлоатационни разходи; - товаропотоците се разпределят; - ще се развият регионите в Северозападна България; - ще намалеят катастрофите. 

Според друг експерт - бившия шеф на агенция "Пътища" Павел Диковски, идеята за този тунел е остаряла, актуален е пътят Монтана-Враца-Ботевград-магистрала "Хемус". Според него никога не се е предвиждало Дунав мост 2 при Видин да се свързва със скоростен път и с тунел през Петрохан. Освен това строителството на 9,2 км тунел, който е и най-ефективният, излиза много скъпо. 

Проектът бил важен във времето, когато се е забранявало пътуването през Сърбия и трафикът се е насочвал към Видин. Данните за трафика за 2015 г. (за 2016 г. още не са излезли) показват, че среднодневно между Монтана и Враца са минавали 2562 леки автомобила, 56 автобуса и 2609 товарни автомобила. 

Това е трасето по обиколния първокласен път и магистрала "Хемус". Среднодневно от Монтана към Берковица, Костинброд до София (второкласен път 81 през Петрохан) са минавали 1885 леки автомобила, 21 автобуса и едва 351 товарни автомобила. Не са добри числата за трафика през Петрохан, товарните автомобили заобикалят този път, защото е с много завои и е опасен, минават по първокласния път през Враца. 

Но ако бъде направен тунелът, тогава минимум 90% от всички автомобили ще изберат късото трасе, прогнозира Ишев. Експертът смята, че не трябва да се отлага повече началото на работата по проекта. Припомня, че през 2008 г. министерството на транспорта (по времето на министър Петър Мутафчиев) е обявило търг за идеен проект, имало е избран победител, но до подписване на договор не се е стигнало заради липса на пари. 

Тунелът няма да започне от днес за утре, трябват му години. Започва се с идейни проекти, работни проекти, с отчуждаване на земи, ОВОС, археология. Никой не работи, не само по този проект. Не се работи и по магистрала "Черно море", казва още Ишев. Източниците на финансиране могат да бъдат от концесия, от толсистемата, от заеми. 

Но за да се стигне дотам, трябват проекти, трябват анализи, които да покажат кой вариант е най-изгоден, смята още той. Граждани вече събират подписи за съоръжението, включва се и БСП - Видин Граждани организират подписка в подкрепа на изграждането на тунел под Петрохан. Тя стартира в началото на годината от националната гражданска инициатива "Тунел под Петрохан" и по-късно бе подкрепена от БСП - Видин. Изключително големият трафик по Дунав мост 2 прави необходимо изграждането на тунел под Петрохан, коментира областният координатор на БСП - Видин, Димитър Велков. 

Четири пункта за набиране на подписи са открити в града, а от 5 януари жителите на цялата област ще могат да подкрепят инициативата при съответните общински председатели на БСП или в клубовете на партията. Велков припомня, че БСП е включила проекта в предизборната си стратегия за предходните парламентарни избори. Според него твърденията, че няма инвеститорски интерес към този обект, са неверни. 

Това потвърдила и Ванина Стоянова, председателката на инициативния комитет. Тя е била потърсена от инвеститори, имащи интерес да изградят тунела, като след това да събират такси от съоръжението. Според Велков изграждането на тунела под Петрохан ще допринесе за цялостното развитие на Северозападния регион. 

"Това ще значи нови инвеститори, пътят от Видин до София ще бъде съкратен с 50 км, което ще е едно голямо улеснение и за превозвачи, и за производството". Той призова всички партии и граждани да се включат в инициативата. 

"От БСП подкрепяме това гражданско сдружение, което е подело инициативата за събиране на подписи. Ще ги подкрепим с нашите структури. Въпросът за тунела бил повдигнат още през 2012 г. от Михаил Миков, но от ресорното министерство обяснили, че трафикът към онзи момент не оправдава изграждането на такова съоръжение.



Още по темата: общо новини по темата: 9
22.06.2018 »
15.05.2018 »
06.07.2016 »
03.12.2014 »
29.04.2014 »
21.10.2013 »
предишна страница [ 1/2 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...
+3
 
 
Това като предизборна агитация на БСП.10 пъти се споменава тази партия,колко са се ангажирали с наложащия проект.Тоя проект е да може другарката слаНинова да си ходи по бързо до родната Крушовица,по бързо,както и дупетатите от северозападналия район.Абсолютни дебили.Първо довършете Струма и Хемус.Ако трябва и тунел под Шипка или Беклемето.Къде е тоя Петрохан,че такъв зор.Има си магистрала Хемус до Ботевград от там един скоростен път до Видин и без тунели и всичко си е наред.За 50 км по малко на разни бсп-рски крадльовци тунел им се приискало през ст.планина на кънда в дивия.
Коментарите са на публикуващите ги. Varna24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
ИЗПРАТИ НОВИНА
« Септември 2018 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Виж още:
Актуални теми
ТВ и шоу сезон 2018/2019
Строеж на Градския стадион Варна
Африканска чума във Варненско
Ремонт на бул. "Левски" за 75 млн. лв. слага край на проблема с трафик
Вятърът събори фасадата на мола в Благоевград
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справи общината с почистването на снега?
Много добре
Добре, но можеше и по-добре
Не се справи
Пълна трагедия

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:
За контакти
За реклама
Правила
Варненци във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
©2008 - 2018 Медия груп 24 ООД. Varna24.bg - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени). Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на Медия груп 24 ООД. Мненията изразени във форумите и коментарите към статиите са собственост на авторите им и Медия груп 24 ООД не носи отговорност за тях. Поставянето на връзки към материали в Varna24.bg е свободно. Сайтът е разработен от Медия груп 24 ООД.
Статистика: