Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
МВР лъже за броя на жертвите на пътя?
Автор: Екип Varna24.bg 10:33 / 17.09.2017Коментари (2)1371
© Varna24.bg
МВР лъже съзнателно за броя на убитите и ранените при автомобилни катастрофи. Пропуските са били констатирани още в първите месеци на тази година, но шефовете във ведомството решили да си затраят, научи "Труд". Благодарение на грешната статистика лятото на 2017 г. е с рекордно малко жертви. Може би настина загиналите и ранените са по-малко, но няма кака това да се докаже при сегашните методи за събиране на информация на КАТ.

Според статистиката за летните месеци юни, юли и август тази година са загиналите в катастрофи са общо 180 при 233 за същия период на 2016 г. Това поставя лято 2017 наравно с рекордните 2012 г. и 2013 г., когато жертвите са съответно 179 и 181. За настоящия месец данните са още по-розови - 28 жертви до 15 септември, при 64 и 70 съответно за 2012 г. и 2013 г. Рекордът за септември е от 2011 г. – 51 убити.

Във всекидневните бюлетини на МВР за пътната обстановка обаче има и друга графа - ранени с опасност за живота. Само от началото на месеца има 19 души, през юни те са били 42, през юли - 36, през август - 52. На първо число всеки месец обаче данните се "зануляват". И няма сила, която да накара МВР да включва и починалите в болница до 30 дни след произшествието на пътя.

През февруари т.г. двама експерти по информация и анализ в Главна дирекция "Национална полиция" решили "на своя глава" да проверят какво се е случило с близо 2000 души, записани "с опасност за живота" през 2016 г. Оказало се, че 39 от тях са починал в рамките на 30 дни след пътния инцидент. Следователно статистиката за 2016 г. не е със 708 загинали, а със 747. Когато експертите докладвали на началниците си, никой не си мръднал пръста да промени докладите. 

Така или иначе за миналата година България е на първо място в ЕС, за фуражките няма значение дали жертвите са 99 или 106 на 1 млн. души от населението. Единствената мярка, която последвала, била някаква инструкция до Областните дирекции на МВР да бъдат по-стриктни при събирането на информация от местните болници.

Наредба № I-183 от 2002 г. за условията и реда за взаимодействието между контролните органи на МВР и лечебните заведения при оказване на помощ на пострадали при ПТП постановява в центровете за спешна медицинска помощ да се води амбулаторен дневник за пострадалите. Там се нанася информацията за последиците от травматичното увреждане на пострадалия на 30-ия ден от инцидента. Данните би трябвало да се съхраняват 3 години.

Независимо от съществуването на наредбата, няма разписан ред за предоставяне на събраната информация и използването й от МВР. А и полицейските служби изобщо не отправят запитвания към десетките общински, държавни и частни болници как върви лечението на ранените. Разчита се единствено на информация от спешните центрове. В Бялата книга на Обществения съвет по пътна безопасност е записано, че по данни на МЗ за 2013 г. са лекувани 15 000 ранени при катастрофи, докато МВР отчита 8776. Дори да има някакво застъпване от предходната година, то не би могло да е почти двойно, казват експерти.

Другата пробойна е при полицейските дознатели. Те работят по досъдебни производства за тежка телесна повреда. Ако до 30 дни настъпи смърт случаят се преквалифицира. Но дознателят не си прави труда да съобщи този медицински факт в съответната Областна служба на КАТ, за да бъде променена статистиката.

Пътната полиция не проявява никаква инициатива да поиска данни от застрахователите колко обезщетения за убити и ранени се плащат годишно. Най-малкото могат да сравнят тези данни със своите случай по случай. Току виж се окаже, че статистиката е съвсем различна.

Сбърканата статистика на МВР отива в парламента, в Министерския съвет и по министерствата, в агенции като "Пътна инфраструктура", "Автомобилна администрация", в общините. И така на базата на грешни данни се вземат важни решения.

Изключват починалите с инфаркт

От статистиката, която води МВР в края на всяка година стриктно се изключва един определен брой загинали, за които при аутопсията е бил открит инфаркт. Само че и това се прави тенденциозно, твърдят експерти пред "Труд". Човек може да получи инфаркт при тежка катастрофа, а може и докато кара, да свие встрани от пътя и да почине, без изобщо да причини сблъсък. За полицията това е едно и също. През 2016 г. се констатират 30 случая повече на починали от инфаркт, които се изваждат от статистиката, което в пъти повече от други години. 

Богдан Милчев, бивш шеф на КАТ София: Разрешиха да не се регистрира всяко ПТП

Богдан МилчевПроблемът е, че на базата на грешната статистика на МВР се вземат решения за намаляване на пътно-транспортните произшествия, включително и за промени в законодателството.Ясно е, че се изкривяват данните за починалите 30 дни след произшествието. Изваждат се от статистиката и много повече починали от инфаркт. От опит мога да кажа, че за последните над 10 години в София случаите са били най-много по два годишно, докато през 2016 г. са осем. 

С поправките на Закона за движение по пътищата, влезли в сила от 21 януари т. г. отпадна необходимостта всяко ПТП да бъде регистрирано в "Пътна полиция". Това се отнася до т.нар. "лееки катастрофи", но отново статистиката няма да е коректна, а оттам и противодействието на аварийността по пътищата няма да е ефективно. 

По данни от 2016 г.: Водим черната класация в ЕС

България почти всяка година е начело на черната класация в ЕС за смъртност в катастрофи. С 99 убити на 1 млн. жители за 2016 г. сме 3 пъти над страни като Швеция, Холандия, Англия, Дания. Плътно зад нас е само Румъния. 









Зареждане! Моля, изчакайте ...
+2
 
 
МВР лъже за доста неща.Преди няколко дена във входа на блока,живущите там заловиха сами един рецидивист ,дето куките го търсят от близо 2 години.После написали ч с помоща на полицията бил заловен.Бачкайте за народа бееее,толко ли е трудно....
+3
 
 
Всъщност много по важно е, че статистиката няма нищо общо с реалните причини за ПТП, поради същите причини изложени горе. Най-честата статистическа причина "несъобразена скорост" всъщност е в пъти по-малко като реални причина. Но това се разбира чак след приключване на досъдебното производство и даже чак след влизане на присъдата в сила, поради което не се връща обратна информация от съда към КАТ. А ако се знаеха истинските причина за ПТП, нямаше да се гласуват подобни безумни и даже вредни промени в ЗДП.
Коментарите са на публикуващите ги. Varna24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
ИЗПРАТИ НОВИНА
« Март 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Природни стихии
Избори в Турция
Парламентарни избори 2024
Григор Димитров в турнири през 2024 година
Евроизбори 2024
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове?
Много добре
Добре, но можеше и по-добре
Не се справи
Пълна трагедия

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Варненци във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Статистика: