Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Бизнес
Криминални
Институции
Други
Читателски
Изкуството да живееш на две колела
Източник: Varna24.bg 08:27 / 23.04.2015 Отпечатай Изпрати
©
Традициите не са това, което бяха. Велосипедът не е това, за което доскоро го мислехме - жадуван подарък в детството, символ на младежки приключения, напомняне, че трябва да отделяме повече време за спорт и общуване с природата. Днес велосипедът е начин на живот и начин на мислене. Той е символ на съвременната ни свобода, окована от големия град.

Статистиката е категорична - велосипедът се превръща в основно превозно средство за голяма част от европейските граждани, отегчени от висенето по спирките на градския транспорт и задръстванията.

Лондончани, например, вече свикнаха с гледката да виждат кмета на столицата Борис Джонсън на две колела. Наречете го популизъм, но целта му не е личен PR, а да "зарази" всички с амбицията си Лондон да стане най-чистото и зелено място на света. Британският премиер Дейвид Камерън също често ходи на работа с любимия си велосипед. През 2008-а Министерството на транспорта на Великобритания задели 100 милиона лири за развитие на велосипедния транспорт, а пътният правилник беше адаптиран за удобство на колоездачите. На желаещите бяха раздадени специални карти, чрез които те могат безплатно да наемат който си пожелаят велосипед. Първият половин час е безплатен и, ако след изтичането на 30-те минути колелото не бъде върнато на някоя от стоянките, се плаща наем от 1 лира на час. Всеки може да предаде старото си колело на специално оторизирани екипи, които го ремонтират и го предоставят безплатно на нуждаещите се.

В Холандия сигурно всеки втори е с велосипед, но да видиш кралицата да върти педалите е гледка, на която дори те извръщат глава с усмивка. В Амстердам 40% от целия трафик се осъществява с велосипеди. Разработена е скъпа програма за предотвратяване на кражбите им. А сега са там се заели с амбициозната задача - да се построи гараж за паркиране на 10 000 велосипеда в централната гара.

На практика в Дания всеки човек притежава велосипед. Именно затова от много години Копенхаген е известен като "града на велосипедите". В момента 32% от работещите се придвижват с велосипед до работни си места. 50% от тях казват, че този начин на стигане до работа е най-бърз и лесен, тъй като велоалеи са широки и добре използвани. Те често са отделени от основните платна и понякога имат свои собствени светофари. В един от градските квартали - известната общност Християния, автомобилите пък са забранени напълно.

След отделянето на 2,5 милиона евро през 2009-а за разширяване на велосипедната система в Берлин вече има 80 км велоалеи на широките улици и 50 км - по тротоарите. Колоездачите са се удвоили през последните десет години и сега в града има 400 000 велосипедисти всеки ден, което е общо 12% от общия трафик.

На 22 март 2007 г. градският съвет в Барселона започна дейност насърчаваща използването на велосипедите като обществен транспорт. След като се сдобиете с карта за велосипед може да си вземете такъв от всеки от 100-те велостанции в града.

В Норвегия е изобретен първият в света велолифт или т.нар. trampe, който всъщност става една от основните туристически атракции на построения върху множество хълмове град Трондхайм. Въпреки стръмните улици 18% от населението на Трондхайм карат велосипеди ежедневно, за да стигнат до работа или училище. Норвегия има за цел да повиши трафика на велосипеди до най-малко 8% от целия трафик до края на 2015 година.

В Ню Йорк велоалеи има на мостовете, които свързват континенталната част на града с островите, а най-дългата от тях е дълга 17 мили. В други градове са създадени условия да изминеш част от пътя, въртейки педалите, а след това да се качиш на влак или автобус от предградието, в което живееш, до офиса в центъра. В специалните вагони превозът на велосипеди е безплатен - купува се само билет за пътника. Най-често влаковете са на 2 етажа, като във всеки на първото ниво има стойки за 40 велосипеда. В метрото също има вагони за хора с колелета, но и на спирките местата за паркирането им не са малко. Автобусите са оборудвани със стойки за колелета в предната си част. Същите имат и новите варненски рейсове.

В САЩ и в Япония за служителите, които идват на работа с колело, са създадени всевъзможни удобства на велостоянките - те са оборудвани с душ и шкафчета за съхранение на лични вещи. Така, идвайки на работа, чиновникът може да вземе душ след въртенето на педалите, да смени удобните спортни дрехи с костюм. Така здравословният начин на живот не се отразява на качествената работа в офиса.

Дейвис е малък град в САЩ от около 65 000 души, който обаче разполага с над 160 км велоалеи. 17% от жителите на града се придвижват до работа с велосипеди. Още преди много години жителите на града гласували да се премахнат автобусите до държавното училище. Така се насърчили децата да се придвижват до училище пеша или с велосипед.




Още по темата: общо новини по темата: 295
18.06.2018 »
13.06.2018 »
12.06.2018 »
30.05.2018 »
08.05.2018 »
02.05.2018 »
предишна страница [ 1/50 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Актуални теми
Интегриран градски транспорт на Варна
Григор Димитров на турнири през 2018 г.
ТВ сезон 2017/2018
Кърваво убийство в Айтос! Криминално проявен уби майката на детето си
Изграждат Синя зона за паркиране във Варна
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справи общината с почистването на снега?
Много добре
Добре, но можеше и по-добре
Не се справи
Пълна трагедия

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:
За контакти
За реклама
Правила
©2008 - 2018 Медия груп 24 ООД. Varna24.bg - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени). Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на Медия груп 24 ООД. Мненията изразени във форумите и коментарите към статиите са собственост на авторите им и Медия груп 24 ООД не носи отговорност за тях. Поставянето на връзки към материали в Varna24.bg е свободно. Сайтът е разработен от Медия груп 24 ООД.
Статистика: