Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Бизнес
Криминални
Институции
Други
Читателски
Укрепват свлачището в местност Св. Никола с 1,3 млн. лв.
Автор: Пламена Николова 13:13 / 08.03.2019Коментари (0)4341
©
Близо 1,3 млн.лв. без ДДС ще инвестира Община Варна в укрепването на свлачището в местност Св. Никола, научи Varna24.bg.

Това става ясно от обявена обществена поръчка с предмет "Изпълнение на СМР на обект: "Укрепване свлачище с рег. № VAR 06.10135-06-04 в местност "Свети Никола", гр.Варна - I-ви етап“. Предвидените средства от бюджета на Община Варна са в размер на 1 291 661.00 лв. без ДДС и са за една година от сключването на договор с избрания изпълнител. 

Работата трябва да бъде свършена за около пет месеца, се посочва в документацията. Ето какво още е уточнено там:

Улицата се намира в местността Свети Никола над Езиковите гимназии. Ситуационно е разположена от дясната страна на дере "Почивка". Една част от улицата от км 0+100 до 0+173 попада в активно свлачище. При км 0+092 над улицата минава естакада, по която преминава битов канализационен колектор.

Теренът в който са проявени свлачищните процеси е сравнително стръмен с денивелация от 30 метра и среден наклон 15°. В терена са вградени водопроводни, канализационни и дренажни тръби. Не са установени точно местата на тръбите, но при петата на свлачището има кладенци, за които се приема, че са в състава на дренажната система, която вероятно е функционирала преди свличанията.

По данни на живущите в близост, преди повече от година, няма проявени особено активни свличания. Активирането на свлачището е настъпило през пролетта на 2015 г, най-вероятно поради скъсването и течове от канализационни колектори и дренажни тръби. Не е изключено и изтичане от водопроводни тръби. След активирането на свлачището са констатирани от живущите в близост премествания на терена повече от 5 - 6 m за кратък период от време. Преди това най- вероятно и имало така наречените микро движения, чийто натрупвания са довели до скъсване на водопроводящи тръби. След тяхното скъсване са нараснали движенията на терена, което е довело до пълно компрометиране на тръбопроводите и това е имало за ефект бурното развитие на свлачището, което е констатирано, както от живущите в близост, така и от наблюдаващите административни органи.

По начин на проявяване, свлачището може да се категоризира като "детрузивно", т.е. натиск отгоре надолу. Поради силното влияние и влошаване на качествата на почвите, свлачището може да се класифицира като "консистентно" в повърхностната си част и като консеквентно - плъзгане по повърхнините на отделни напластявания - в долната си част.

Като най-ефективен начин на понижение на водните нива в района на свлачището се приема изпълнението на така наречените дренажни ребра. За целия район на свлачищния участък се предвижда изпълнението на 4 дренажни ребра. Изместването на някое от ребрата на 3 - 4 метра поради технологични затруднения на терена не е проблем. Дренажните ребра са различни по дължина и преминават под пътната конструкция, като достигат до дерето. Функцията на "ребрата" е да понижат нивата на подземните води с което ще се повиши коефициента на сигурност на терена. Същевременно траншеите, пълни с камък ще оказват и допълнително статическо действие в стабилитета на свлачището в неговата консистентна част. Дълбочината на ребрата трябва да бъде до 5 т, мерено от повърхността на терена. При това изпълнение, ребрата ще бъдат "плуващи", т.е. няма да пресичат плъзгателната повърхнина и тяхното действие ще бъди предимно водопонижаващо. Наклонът на дъното на ребрата трябва да е над 3 %. Пълнежът на дренажните траншеи трябва да бъде от камъни с диаметри от 10 до 30 cm. В основата на траншеите не се вграждат дренажни тръби.

Изпълнението на дренажните ребра трябва да стане преди изкопите и изпълнението на пътната и укрепващата конструкция. При изпълнението се тръгва от най-ниската точка с багер с "обратна лопата". При изкопаването багерът се изтегля нагоре и непосредствено след изкопаването на части от траншеята се прави непрекъснато запълване с каменни фракции с посочените диаметри.

Поради констатираните насипни и хумусни почви по целия свлачищен  участък, в това число и по трасето на пътя, се предвижда отстраняване на насипите с дебелина между 80 и 160 cm. Дебелините на отстранените почвени пластове са показани на посочените профили. Тези дебелини се уточняват по време на изкопните работи. От дъното на направените изкопи след отстраняването на хумусните пластове, до котата на конструкцията под асфалтовата настилка се прави допълнителен насип от камъни и баластра - съгласно спесификация на агенция "Пътна инфрастуктура"- София 2014 г. След изпълнението на дренажните ребра се прави укрепващата конструкция и след нея, изкопите за пътен насип и допълнителните насипи за пътя.

Преди изпълнението на дренажните и укрепителни съоръжения, се правят пиезометри за определяне на нивото на подземните води. Същевременно се прави проверка за функционирането на дренажни системи и ВиК инсталации. Изисква се, всички водопроводни и канализационни тръбопроводи да се изключат и при необходимост да се изгради нова ВиК системи, съгласно предписанията на Наредба 12. Изграждат се временни пътища за подход на строителната техника и доставяне на материали съгласно изискванията на проекта. Трасират се съоръженията, които предстоят за изграждане. 

Предвидено е отводняването на настилката, да се осъществи повърхностно по гравитачен път, като чрез надлъжния и напречен наклон, водата се насочва извън пътното платно и паркинга към дерето. Поради малката дължина и ширина на улицата, водните количества, които биха се акумулирали не са големи. Липсва съществуваща дъждовна канализация, където би могло да се включи една новопроектирана канализация. За заустване в дерето трябва да се премине през частни имоти. Подокопен дренаж не се предвижда, понеже земната основа е от несвързани почви, съгласно инженерно геоложки и хидроложки доклад.

Изготвен е проект за организация на движението в две части: сигнализация с пътни знаци и маркировка за постоянна сигнализация на пътя и проект за временна сигнализация по време на строителството, които са комплектовани в отделни документации.








Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Актуални теми
Газови доставки
Природни стихии
ТВ и шоу сезон 2023/2024 г.
Григор Димитров в турнири през 2024 година
Парламентарни избори 2024
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове?
Много добре
Добре, но можеше и по-добре
Не се справи
Пълна трагедия

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: